CHOOSE YOUR LANGUAGE
follow us

Garage – och bilservice svets

1 feb. 2018
0
spawarka migomat do serwisu i garażu samochodowego

Svetsare som används i biltjänster måste vara lätta, med ett litet och kompakt hölje – enheterna fungerar ofta i otillgängliga platser. De borde skydda mot ogynnsamma miljöförhållanden (lacker, smörjmedel, damm, metallspån). Själva enheter måste ha ett kompakt och stöttåligt hölje. De måste innehålla långa nätsladdar och högkvalitativa isoleringsströmkablar, vilket gör det lättare att arbeta när enheten behöver flyttas ofta. Enheten bör också vara lätt att använda, vilket garanterar en snabb och enkel förändring av svetsparametrar.

Det är värt att uppmärksamma typ och tjocklek av det svetsade materialet – på grundval av detta kan du välja den optimala enheten i ett visst program.

Det elektriska systemet är också viktigt. 16A skydd förhindrar ofta mindre energieffektiva transformatorsvetsmaskiner. Som jämförelse, transformator svetsare upp till 160 A kräver 20-25 A skydd och inverter 16 A.

En mycket viktig parameter är svetsarens arbetscykel. Det står hur länge vi kan svetsa i en 10-minuters driftscykel av svetsaren.60% batteriets livscykel vid maximal effekt innebär att svetsmaskinen kan svetsa vid maximal effekt i 6 minuter, då bör vi sluta arbeta i 4 minuter så att den inte överhettar.

Det är värt att uppmärksamma i vilka komponenter svetsmaskinen är utrustad med, om den innehåller nödvändiga ledningar och handtag för omedelbar användning av enheten.

Institutionen för svetsutrustning vid Institutet för elektrisk svetsning upkallad efter E. O. Paton, för att möta behoven hos små och stora bilverkstäder, erbjuder enheter som perfekt uppfyller alla kriterier. Denna typ av utrustning omfattar:

ADI serie – TIG DC och TIG AC/DC

PSI serie – MIG/MAG DC

Viktiga inslag med Paton svetsmaskiner

Ett viktigt inslag med PATON-enheter är den lätta vikten (ADI-5,7 kg; PSI-10,8 kg), vilket möjliggör fri rörlighet. Både ADI-200 S DC TIG/MMA- och PSI-anordningarna är utrustade med en 3- eller 4-meters svetshandtag av den tyska tillverkaren Abicor Binzel. Satsen innehåller högkvalitativa 3 eller 4-meters masskablar med en strömbelastning på mer än 300A. I bilverkstäder den vanligaste enheten är en halvautomatisk svetsmaskin, mindre ofta TIG och MMA svetsmaskin. De vanligaste svetsade komponenterna är tunna metallskivor av mjukt stål, lågkolstål, högurladdningsstål upp till 4 mm tjockt (golv, ark, trösklar, skelett och stödstruktur). PSI-serien MIG kommer att vara den idealiska enheten för svetsning av denna typ av komponenter.

Om du vill svetsa tunna aluminiumskivor, galvaniserade, rostfritt stål (suggrenrör, biltäcke – aluminiumplåt och galvaniserad), måste vi använda TIG svetsmaskin.

För svetsning av aluminiumkomponenter måste vi använda en svetsmaskin utrustad med AC-funktion. Galvaniserade plattor och rostfritt stål kan vi svetsa med en TIG-svetsmaskin utrustad med DC-funktion.

Således är den idealiska enheten som kombinerar AC och DC AC / DC ADI 200. Med PATON TIG och MIG /MAG-enheter kan vi få högkvalitativa svetsar för både vanliga lågkolhalt och rostfritt stål och aluminium. En viktig funktion i TIG-enheter är kontaktlös tändning med den inbyggda HF-funktionen. Kontaktlös tändning innebär pre-tändning av bågen utan att röra det svetsade elementet tack vare den inbyggda högspänningsgeneratorn. Gnistans hop mellan volframelektroden och det svetsade elementet initierar svetsprocessen. Bristen på HF-funktion påverkar confidins kvalitet och frekventa skador på volframelektroden. En mycket viktig funktion för svetsning av tunna metallkomponenter är en inbyggd puls. Puls TIG svetsning används vid svetsning av komponenter mindre än 1,5 mm tjock, där det förhindrar att tunt material bränns. TIG-svetsning med puls används också vid svetsning av rostfritt stål. Puls minskar värmepåverkanszonen, dvs. ingen missfärgning av materialet.

Professionella svets som används under intensiva arbetsförhållanden

TIG ADI-200S svetsmaskin utöver ovannämnda pulsering har många användbara funktioner, vars värden bekvämt kan ändras på LCD-skärmen. En av de viktigaste funktionerna i enheten är: pre-gas utflöde, startström, aktuell ökningstid, aktuell minskning tid, krater fyllningsström, slutlig gasutflöde, svetsströmkontroll, nuvarande pulsfrekvens och fyllningsfaktor. Möjligheten att noggrant justera vart och ett av nämnda parametrar kan du få en mycket hög kvalitet svett. Med MIG/MAG-metod svetsar vi ständigt olegerade och låglegeringar främst i CO2-gasskölden, Ar+CO2. Höglegeringsslida svetsas kontinuerligt i argonlocket med tillsats av 1÷3 % O2 eller 2÷5 % CO2. Argon, helium eller deras blandningar används för att svetsa alla metaller, i praktiken för Al, Mg, Ti, Zr och andra metaller och deras legeringar. Mig/MAG-svetsning med Pulse är utformad för att underlätta kontroll av svetsprocessen i andra rumsliga positioner än de lägre, liksom svetsning av icke-järnmetaller samt kontroll av smälttjockleken, vilket är särskilt viktigt vid svetsning av tunna material.

PATON MIG/MAG-enheter är universella enheter som innehåller migomat, TIG-svetsmaskin och MMA. Inbyggda ytterligare TIG- och MMA-funktioner utökar utbudet av program för dessa enheter. Mig/MAG-stöd och pulvertrådssvetsning (möjligheten att ändra polariteten hos migomaten) är egenskaperna hos enheten att se upp för.

MIG/MAG, TIG, MMA-inverterade svetsmaskiner som visas ovan är utrustning avsedd att användas under intensiva arbetsförhållanden i verkstäder och biltjänster. Möjligheten att exakt justera någon parameter för växelriktaren, bågens stabilitet, de små dimensioner som ger möjlighet att använda sådana anordningar var som helst, hög tillförlitlighet, är de egenskaper som gör denna typ av utrustning som eftersträvas av fordonsindustrin. Korrekt justering av svetsparametrar och hög båge stabilitet har en inverkan på att få tillförlitliga och högkvalitativa svetsar, vilket är av särskild betydelse inom bilindustrin.