Svetsmaskin för garage och bilservice

Svetsmaskin för garage och bilservice

Svetsare för bilservice måste vara lätta, kompakta och kompakta – de arbetar ofta på otillgängliga platser. De måste vara motståndskraftiga mot ogynnsamma miljöförhållanden (lacker, fetter, damm, metallfilspån etc.). Själva enheterna bör ha ett kompakt och stötdämpande hölje. De bör ha långa strömkablar och strömkablar med högkvalitativ isolering, vilket underlättar arbetet om enheten måste flyttas ofta. Enheten bör också vara lätt att använda, så att svetsparametrarna snabbt och enkelt kan ändras.

Det är värt att nämna typ och tjocklek på det svetsade materialet – baserat på detta kan du välja den optimala enheten för din applikation.

Det är också viktigt att ha en elinstallation. 16A-skyddet förhindrar ofta användning av mindre energieffektiva transformatorsvetsmaskiner. Som jämförelse kräver transformatorsvetsmaskiner upp till 160A 20-25A skydd och invertersvetsmaskiner 16A.

MIG-utrustning
MIG berendezések – Paton

En mycket viktig parameter är svetsmaskinens arbetscykel. Den anger hur länge vi kan svetsa med maskinen under en 10-minuters svetscykel.60% av svetscykeln vid maximal effekt innebär att vi kan svetsa med maskinen vid maximal effekt i 6 minuter, sedan måste vi sluta arbeta i 4 minuter för att undvika överhettning av maskinen.

Det är värt att notera vilka delar svetsmaskinen är utrustad med, om den innehåller de nödvändiga trådarna och handtagen för att kunna använda maskinen omedelbart.

Avdelningen för svetsutrustning vid E.O. Paton Institute of Electrical Welding erbjuder utrustning som optimalt uppfyller ovanstående kriterier för att tillgodose behoven hos små och stora bilverkstäder. Enheter av denna typ inkluderar:

ADI-serien – TIG DC och TIG AC/DC TIG DC och TIG AC/DC

PSI-serien – MIG/MAG DC

Tartalomjegyzék
Väsentliga egenskaper hos Patons svetsmaskiner
Professionella svetsmaskiner som används i intensiva arbetsförhållanden
Viktiga egenskaper hos Patons svetsmaskiner
En viktig egenskap hos PATON-maskinerna är deras låga vikt (ADI-5,7 kg; PSI-10,8 kg), vilket gör att de kan flyttas fritt. Både ADI-200 S DC TIG/MMA och PSI är utrustade med en 3 eller 4 meter lång kabelhållare från den tyska tillverkaren Abicor Binzel. Satsen innehåller högkvalitativa 3 eller 4 meter långa jordkablar med en strömförande kapacitet på mer än 300A. I fordonsverkstäder är den vanligaste utrustningen en halvautomatisk svetsmaskin, mer sällan en TIG- eller MMA-svetsmaskin. De vanligaste svetsade elementen är tunna metallplåtar av mjukt stål, lågkolhaltigt stål, högtrycksstål upp till 4 mm tjocka (golv, metallplåtar, trösklar, skelett och stödstruktur). Den idealiska enheten för svetsning av komponenter är PSI-seriens blixt.

Om vi vill svetsa tunna aluminiumplåtar, galvaniserat, rostfritt stål (sugkåpa, bilkåpa – aluminiumplåt och galvaniserat), bör vi använda en TIG-svetsmaskin.

Vid svetsning av aluminiumelement bör vi använda en svetsmaskin med AC-funktion. Galvaniserad plåt och rostfritt stål kan svetsas med en TIG-svetsmaskin utrustad med DC-funktion.

Därför är TIG AC/DC ADI 200 den perfekta enheten för att kombinera AC- och DC-funktioner. Med PATONs TIG- och MIG/MAG-maskiner kan vi få svetsar av hög kvalitet, både för svetsning av vanliga metallplåtar med låg kolhalt och för svetsning av rostfritt stål och aluminium. En viktig egenskap hos TIG-enheter är kontaktlös tändning tack vare den inbyggda HF-funktionen. Den kontaktfria händelsen är den första tändningen av ljusbågen utan att vidröra arbetsstycket med hjälp av en inbyggd högspänningsgenerator. Gnisthoppet mellan volframelektroden och arbetsstycket är början på svetsprocessen. Avsaknad av HF-funktion påverkar svetskvaliteten och leder ofta till skador på volframelektroden. En mycket viktig funktion vid svetsning av tunna metalldelar är den inbyggda pulsen. Puls-TIG-svetsning används vid svetsning av delar som är mindre än 1,5 mm tjocka, där den förhindrar bränning av tunt material. Puls-TIG-svetsning används också för svetsning av rostfritt stål. Pulsen påverkar förminskningen av den värmepåverkade zonen och därmed avsaknaden av missfärgning av materialet.

Professionella svetsmaskiner som används i intensiva arbetsförhållanden
Svetsmaskinen TIG ADI-200S har många användbara funktioner utöver den ovan nämnda pulsationen, vars värden enkelt kan ändras på LCD-displayen. Bland de viktigaste funktionerna i enheten finns: initialt gasflöde, startflöde, strömmens stigtid, strömmens falltid, kraterfyllningsflöde, slutgasflöde, svetsströmsreglering, strömpulsfrekvens och fyllningsfaktor. Möjligheten att finjustera var och en av ovanstående parametrar gör det möjligt att få en svets av mycket hög kvalitet.

Med MIG/MAG-metoden svetsar vi olegerat och låglegerat stål huvudsakligen i CO2 och CO2 gasskydd, Ar+CO2. Höglegerade stål svetsas i en argonsköld med 1÷3% O2 eller 2÷5% CO2. Argon, helium eller blandningar av dessa används för att svetsa alla metaller, i praktiken Al, Mg, Ti, Zr och andra metaller och deras legeringar. MIG/MAG Pulse-svetsning är utformad för att underlätta kontrollen av svetsprocessen i andra rumsliga positioner än botten, samt för svetsning av icke-järnmetaller och kontroll av smälttjockleken, vilket är särskilt viktigt vid svetsning av tunna material.

MIG/MAG-enheter från PATON är universella enheter med en migrator, TIG- och MMA-svetsmaskin. Inbyggda extra TIG- och MMA-funktioner utökar användningsområdet. MIG/MAG-stöd och möjlighet att svetsa pulvertråd (möjlighet att ändra polariteten på migratorn) är de enhetsegenskaper som bör uppmärksammas.

Ovanstående MIG/MAG-, TIG-, MMA-invertersvetsmaskiner är konstruerade för användning under intensiva arbetsförhållanden i verkstäder och fordonsservice. Möjligheten till exakt reglering av varje parameter i inverteranordningen, bågens stabilitet, små dimensioner som gör det möjligt att använda sådana anordningar på alla platser, hög tillförlitlighet, är de egenskaper som gör denna typ av anordningar eftertraktade av yrkesverksamma inom fordonsindustrin. Exakt styrning av svetsparametrarna och hög bågstabilitet påverkar erhållandet av en tillförlitlig och högkvalitativ svets som är av särskild betydelse inom fordonsindustrin.